دکتر سمیه موثقی: بیومتریال‌ها نقش مهمی در القای تحمل ایمنی بیماران MS ایفا می‌کنند

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی ظرفیت بیومتریال‌ها و هیدروژل‌ها در حوزه تشخیص و درمان بیماری MS مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب دکتر سمیه موثقی دستیار گروه زیست مواد دارویی با موضوع ۲۲ آبان Potential of Biomaterials to Treatment of Multiple Sclerosis" ۱۴۰۲ " در دانشکده داروسازی برگزار شد.
چکیده ژورنال کلاب دکتر موثقی به شرح زیر است:
متأسفانه، برای بیماری MS درمان قطعی وجود ندارد و درمان‌های موجود فقط قادرند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. بسیاری از داروهایی که برای این بیماری FDA approve شده‌اند؛ سیستم ایمنی بدن را به‌صورت گسترده سرکوب می‌کنند و زمینه را برای عفونت‌های فرصت‌طلب مهیا می‌کنند.
در چند سال اخیر استراتژی‌های جدیدی در حال ظهور هستند که به‌جای اینکه عملکرد کل سیستم ایمنی را کاهش دهند، نسبت به آنتی‌ژنی که به‌اشتباه مورد حمله سیستم ایمنی قرار گرفته است ایجاد تحمل ایمنی می‌کنند. اکثر مطالعات، پتانسیل بیومتریال‌ها را در القای تحمل ایمنی نشان داده‌اند.
به‌عنوان‌مثال در یک مطالعه پری کلینیکال مشاهده شد استفاده از نانو واکسن MSN-MOG-Ce باعث القای تحمل ایمنی از طریق دو مکانیسم افزایش لنفوسیت‌های T تنظیمی و کاهش کمک محرک‌ها در سطح سلول‌های عرضه‌کننده آنتی‌ژن می‌شود. 
واکسیناسیون با نانو واکسن طراحی شده حتی در موش‌هایی که وارد فاز مزمن بیماری شده بودند، باعث بهبودی بسیار قابل‌توجهی شد.
یکی از روش‌های دیگر که در تحقیقات موردتوجه قرار گرفته‌اند، اگزوزوم تراپی است. اگزوزوم‌ها از طریق کاهش التهاب عصبی و افزایش سرعت میلین‌سازی در CNS اثرات درمانی قابل‌توجهی را در بیماری MS نشان دادند.
در یکسری از تحقیقات دیگر پتانسیل هیدروژل‌ها، هم در حوزه تشخیص و هم در حوزه درمان این بیماری مورد بررسی قرار گرفته است. 
هیدروژل ساخته شده بر پایه هیالورونیک اسید که با لیپوزوم‌ها به‌صورت فیزیکی کراس‌لینک شده است، این قابلیت را دارد که به‌صورت مستقیم به CNS تزریق شود. از این هیدروژل می‌توان برای رفع محدودیت‌های cell therapy در درمان MS استفاده کرد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی