دکتر صدرا ندیمی: اثربخشی برنامه‌های توسعه، مستلزم هماهنگی میان ‌برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و منجر به همگرایی و هم‌افزایی بین آن‌ها خواهد شد

ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با موضوع " نقد و بررسی مواد مرتبط با حوزه سلامت برنامه توسعه هفتم" در دانشکده داروسازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با موضوع " نقد و بررسی مواد مرتبط با حوزه سلامت برنامه توسعه هفتم" ۴ دی ۱۴۰۲ به ارائه دکتر صدرا ندیمی و با راهنمایی استاد عباس کبریایی زاده اختصاص یافت. 
چکیده ژورنال کلاب دکتر ندیمی به شرح زیر است: 
در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، نابرابری‌های روبه گسترش اقتصادی در کشورهای جهان سوم موجب شکل‌گیری رویکردهایی در خصوص تعیین اهداف و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری توسعه شد که بر حول محور رفع نیازهای اساسی بنا نهاده شد. 
برنامه‌های توسعه یا برنامه‌های میان‌مدت، نقش میانجی بین برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت را ایفا می‌کنند. اثربخشی این برنامه‌ها مستلزم هماهنگی و انسجام میان‌برنامه‌های بلندمدت (اسناد بالادستی)، میان‌مدت و کوتاه‌مدت خواهد بود، به‌نحوی‌که منجر به همگرایی و هم‌افزایی بین برنامه‌ها و دستیابی به اهداف توسعه‌ای خواهد شد. عامل دیگر مؤثر بر کارآمدی برنامه‌های توسعه، توجه به امکانات، منابع و فرصت‌های موجود است. در این ارائه به مواد ۶۸ الی ۷۰، از فصل ارتقای نظام سلامت برنامه هفتم توسعه پرداخته شد. 
به‌طورکلی، نقدهای وارد شده به برنامه هفتم توسعه به شرح زیر است: 
 
•  عدم شفافیت کافی 
•  عدم تعریف شاخص‌های عملکردی جهت سنجش میزان پیشرفت برنامه‌ها
•  بی‌توجهی به الزامات مالی و پشتیبانی موردنیاز 
•  بی‌توجهی به حقوق مالکیت معنوی و آزادی‌های فردی در برخی از مواد
•  دامنه وسیع مسئولیت‌های در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت و احتمال تعارض منافع 
توضیح اینکه، مواد ۷۱ الی ۷۳ برنامه هفتم توسعه که مرتبط با دارو، تجهیزات پزشکی و بیمه سلامت است، در جلسه آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی