• تاریخ انتشار : 1402/09/28 - 21:47
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 295
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دکتر منصوره فتوحی: در افراد مسن سردرد جدیدی که ماهیت متفاوتی با سردردهای قبلی دارد باید جدی گرفته شود

در جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی، دستیار تخصصی این گروه درباره "Giant cell arteritis" که یک نوع بیماری التهابی عروقی است و به درگیری شریان تمپورال منجر می شود گفتگو کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسات هفتگی معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی ۲۷ آذر ۱۴۰۲ با عنوان "A 69-year-old man with headache and vision loss" به ارائه دکتر منصوره فتوحی از بخش نورولوژی بیمارستان سینا و راهنمایی دکتر هوشیار هنرمند اختصاص یافت. 
چکیده‌ای از  جلسه  cpc  دکتر فتوحی به شرح زیر است: 
این جلسه در مورد فرد بیماری است که دچار کاهش بینایی و سردردهای مکرر شده و به علت تشخیص دیرهنگام، زمانی به بیمارستان مراجعه می‌کند که بینایی خود را به طور کامل ازدست‌داده است.
Giant cell arteritis  یک نوع بیماری التهابی عروقی است که سنین بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند. به علت تمایل بسیار زیاد این بیماری به درگیری شریان تمپورال، نام‌گذاری آرتریت تمپورال جایگزین مناسبی برای آن است. 
سن بالا، جنسیت (زن)، عوامل ژنتیکی، سیگارکشیدن به‌خصوص در زنان و برخی عفونت‌ها ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، تظاهرات بیماری به‌صورت سردردهای جدید که می‌تواند در ناحیه تمپورال یا شقیقه‌ها، اکسیپیتال و یا non focal باشد. 
بیماران ممکن است از علایمی مانند خستگی، بی‌اشتهایی، تب، کاهش وزن شکایت داشته باشند.
از مهم‌ترین تظاهرات بیماری سردردهای بسیار شدید یک‌طرفه یا دوطرفه است که به مسکن‌های OTC مانند نوافن، استامینوفن و غیره پاسخ نمی‌دهد، سردردها بر خلاف سایر سردردها نبض‌دار نیستند و به‌تدریج شدت پیدا می‌کنند. 
یکی دیگر از تظاهرات بیماری ازدست‌دادن گذرای بینایی است که رفت.
برای تشخیص بیماری Giant cell arteritis علاوه بر شواهد کلینیکال بیمار از سونوگرافی کالر داپلر و یا بیوپسی شریان تمپورال می‌توان کمک گرفت. 
حال ببینیم‌ که در چه صورت تشخیص آرتریت تمپورال برای بیمار مسجل می‌شود: 
اگر  فرد بیماری (مرد یا زن) با رایز  ESR و CRP مراجعه کند و بیشتر از یکی از علائم زیر را داشته باشد با به آرتریت تمپورال شک داشته باشیم:
۱- بیمار سردرد جدید دارد و یا قبلاً سردرد داشته و اکنون ماهیت سردرد تغییر کند. 
۲- بیمار دچار کاهش بینایی و یا ازدست‌دادن بینایی به‌صورت گذرا و یا دائمی شده است. 
۳- بیمار شواهد آزمایشگاهی و یا بیوپسی و سونوگرافی مثبت دارد. 
۴- بیمار تب‌های طول کشیده، کاهش وزن بدون علت، بی‌اشتهایی، خستگی و غیره دارد.
درمان آرتریت تمپورال شروع گلوکوکورتیکود as soon as possible است، برای بیمار به‌محض تشخیص و یا حتی شک به آرتریت تمپورال باید گلوکوکورتیکوئید شروع شود تا از عوارض وخیم بعدی مانند ازدست‌دادن بینایی که ترسناک‌ترین تظاهر بیماری و احتمال بازگشت آن حدود ۴ درصد است؛ جلوگیری شود.
بنابراین، هر گونه سردرد جدید که NewOnset است و یا ماهیت متفاوت با سردردهای قبلی دارد در افراد با سنین بالا باید جدی گرفته شود و دراسرع‌وقت اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود.
 
  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,داروسازی بالینی,رخدادهای علمی,کارگاه آموزشی
  • کد خبر : 254435
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی