دکتر ثنا همدانی: در سیروز کبدی به علت کاهش فاکتورهای انعقادی و ضد انعقادی، احتمال ترومبوز و خونریزی افزایش می‌یابد

در جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی، توضیحاتی در مورد عوارض بیماران سیروزی و نحوه مدیریت درمان ترومبوز ورید پورت در بیماران سیروزی ارائه شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ به ارائه دکتر ثنا همدانی دستیار تخصصی داروسازی از بخش گوارش بیمارستان دکتر شریعتی با عنوان"Complication of cirrhosis in a 61- year-old  man"و با راهنمایی دکتر کوروش صادقی اختصاص یافت. 
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر همدانی به شرح زیر است: 
بیمار آقای ۶۱ساله مورد سیروز کبدی (child pugh=13) ناشی از هپاتیت c که با ضعف و بی‌حالی و افت فشارخون بستری و با تشخیص sbp و سندرم هپاتو رنال درمان وی آغاز شد. 
سیروز کبدی عوارض جانبی متعددی دارد از جمله ترومبوز ورید پورت، سندروم هپاتورنال، SBP و...
به علت هم‌پوشانی علایم با ترومبوز ورید پورت ناشی از سیروز کبدی، سونوگرافی داپلر انجام و این مورد برای بیمار رد شد.
در سیروز کبدی به علت کاهش فاکتورهای انعقادی و ضد انعقادی، احتمال ترومبوز و خونریزی افزایش می‌یابد، به همین علت PTT، INR،PT برای پیش‌بینی ریسک خونریزی قابل‌اعتماد نیستند.
به علت چالش‌برانگیز بودن انتخاب آنتی کواگولانت در بیماران سیروزی، درباره این موضوع بحث شد.
درمان با آنتی کواگولانت برای ترومبوز ورید پورت در بیماران سیروزی در صورتی در نظر گرفته می‌شود که acute و علامت‌دار  باشد یا به‌صورت مزمن و درگیری بیش از ۵۰ درصد ورید پورت باشد. 
در بیماران سیروزی، انتخاب اول برای درمان ترومبوز ورید پورت،LMWH است و بعد از استیبل شدن بیمار، می‌توان DOAC یا وارفارین (INR=2-3) را برای بیمار شروع کرد.
مطالعات زیادی در مورد مصرف DOAC در بیماران سیروزی انجام شده و افیکیسی و ریسک خونریزی DOACها را با سایر آنتی کواگولانت ها مقایسه کرده‌اند و نتایج خوبی حاصل شده است. 
به جز Child pugh C می‌توان DOACها را نیز در سیروز کبدی به کار برد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی