Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1403/04/16 - 13:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 149
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر نیلوفر هادوی: مواد هوشمند دارای ظرفیت بالایی در تشخیص پزشکی و دارورسانی از دیدگاه زیستی محسوب می شوند

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی ویژگی های مواد هوشمند یا مواد پاسخ دهنده به محرک ها در کاربردهای تشخیص پزشکی و دارورسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی با موضوع "Responsive Materials"  ۱۲ تیر ۱۴۰۳ به ارائه دکتر نیلوفر هادوی دستیار تخصصی این گروه اختصاص یافت.

چکیده ژورنال کلاب دکتر هادوی به شرح زیر است:

مواد هوشمند که با عنوان مواد پاسخ‌دهنده به محرک‌ها Stimuli-responsive materials (SRM) نیز شناخته می‌شوند، مواد پیشرفته‌ای هستند که در پاسخ به محرک‌های محیطی مانند دما، اسیدیته، استرس مکانیکی، مواد شیمیایی، میدان‌های مغناطیسی، امواج اولتراسوند و... تغییرات قابل‌توجهی در خواص آنها رخ می‌دهد.  

به‌طورکلی یک سیستم ریسپانسیو مانند سنسورها از سه بخش حسگر، پردازنده و عملگر (مانیتور و یا...) تشکیل می‌شود.

اگر بتوان هر سه ویژگی‌ را تنها در استفاده از یک ماده خلاصه کرد، این ماده می‌تواند کاربرد گسترده و پر بازده ای در صنایع مختلف به‌خصوص در تشخیص پزشکی و دارورسانی داشته باشد. برای مثال هیدروژل‌هایی که گروه‌های عاملی کربوکسیلیک اسید دارند، در محیط‌های نسبتاً بازی، پروتون ازدست‌داده و باردار می‌شوند.

این بارهای منفی با ایجاد دافعه سبب تغییر در کانفورماسیون پلیمر و در نتیجه تورم آن می‌شود. از این خاصیت در رهایش دارو به کولون که محیطی قلیایی دارد استفاده می‌شود.

در این ژورنال کلاب مواد هوشمند در ۴ دسته هیدروژل‌ها و پلیمرهای پاسخ‌دهنده به محرک‌ها، نانوذرات پاسخ‌دهنده به محرک‌ها، مواد حافظه‌دار و مواد خودترمیم‌شونده به همراه انواع مثال‌های کاربردی ارائه شد.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,زیست مواد دارویی,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 270471
محبوبه بهلولی
Author

محبوبه بهلولی

تصاویر

Theme settings
Enter your desired term to search