• تاریخ انتشار : 1402/09/17 - 21:07
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 208
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دکتر منا نوایی: توپوگرافی میکرو الیاف و نانوذره مونت‌موریلونیت در مهندسی بافت عصب و درمان ضایعه نخاعی مؤثر است

در این ژورنال کلاب مشخص شد با استفاده از یک پلت فرم میکروفلوئیدیک و توپوگرافی سه‌بعدی میکرو الیاف، می‌توان تراز سلولی و مهاجرت را تنظیم کرد و زاویه انحراف سلول از فیبر را به کمتر از ۱۰ درجه کاهش داد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب دکتر منا نوایی از گروه زیست مواد دارویی با موضوع "Nano-in-Micro Aligned Microfiber Architecture by Microfluidic for Neural Tissue Engineering Application: in vitro and in vivo studies" ساخت میکرو الیاف حاوی نانو ذرات با استاده از تکنیک میکروفلوئیدیکی برای مهندسی بافت عصب: کاربرد مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
چکیده ای از ژورنال کلاب دکتر نوایی به شرح زیر است:
پیچیدگی ساختار و عملکرد سیستم عصبی، همچنین سرعت بازسازی آهسته آن، درمان را در مقایسه با سایر بافت‌های بدن دشوارتر  می کند. رویکردهای درمانی کنونی دارای  مشکلاتی است  و نمی‌توانند آسیب‌های سیستم عصبی را به طور کامل ترمیم کنند.
رویکرد مهندسی بافت اخیراً محققان بسیاری را برای هدایت مؤثر بازسازی بافت عصب جذب کرده است. از چالش‌های موجود در این زمینه می‌توان به توپوگرافی و خواص مناسب داربست اشاره کرد. در میان داربست‌های مختلف، داربست‌های فیبری بیومیمتیک سه‌بعدی با مورفولوژی و توپوگرافی مناسب و تقلید بهتر ماتریکس خارج سلولی برای هم‌ترازی و مهاجرت سلول‌های عصبی امیدوارکننده بوده و می‌توانند به طور چشمگیری رشد نوریت را افزایش داده و بازسازی عصبی را تقویت کنند.

با ایده گرفتن از غده ابریشم در کرم ابریشم و عنکبوت، رویکرد میکروفلوئیدیک به‌عنوان یک تکنیک امیدوارکننده برای ساخت الیاف ظاهر شده است که کنترل دقیقی بر شکل، اندازه، ناهمسان‌گردی شیمیایی و فعالیت بیولوژیکی فیبر دارد و آن را کاربردی‌تر از سایر روش‌های سنتی ساخت الیاف کرده است. این ارائه نشان داد که با استفاده از یک پلت فرم میکروفلوئیدیک و توپوگرافی سه‌بعدی میکرو الیاف، می‌توان تراز سلولی و مهاجرت را تنظیم کرد و زاویه انحراف سلول از فیبر را به کمتر از ۱۰ درجه کاهش داد.
براین‌اساس، توپوگرافی میکرو الیاف می‌تواند نقش مؤثری در اتصال مجدد عصب و هدایت رشد آکسون داشته باشد. همچنین برای رفع دیگر چالش‌های داربست، افزودن یک‌فاز ثانویه می‌تواند خواص بهبودیافته‌ای از داربست را به نمایش بگذارد. براین‌اساس، نانوذره مونت‌موریلونیت از خانواده خاک رس به دلیل در دسترس‌بودن و تأیید سازمان غذا و دارو همراه با پلیمر کیتوزان در ساخت میکرو الیاف بکار برده شد. در مجموع این ارائه نشان داد که با غلظت کم نانوذره بارگذاری شده در میکرو الیاف میکروفلوئیدیکی می‌توان خواص میکرو الیاف را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشید و داربستی مناسب برای مهندسی بافت عصب طراحی کرد و از آن برای درمان ضایعه نخاعی استفاده کرد.

توضیح این که زهرا کطولی از پژوهشکده علوم دارویی همکاری زیادی در ارائه این ژورنال کلاب داشته است.  

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,زیست مواد دارویی,رخدادهای علمی,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 253268
کلمات کلیدی
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی