• تاریخ انتشار : 1403/04/23 - 10:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 55
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر مریم کیان مهر: بودجه ریزی کارآمد در حوزه سلامت منجر به افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی، رشد اقتصادی و بهبود توسعه اجتماعی در کشور می شود

در ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی سند بودجه کل کشور، به عنوان مقدمه ای برای ورود به بودجه مرتبط با بخش سلامت به بحث و بررسی گذاشته شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با مبحث " مروری بر بودجه سال ۱۴۰۳ " ۱۸ تیر ۱۴۰۳ به ارائه دکتر مریم کیان مهر و با راهنمایی دکتر عباس کبریایی زاده اختصاص یافت.
 
خلاصه ژورنال کلاب دکتر کیان مهر به شرح زیر است:
 
بودجه، ‌در اصطلاح کلی، یک برنامه مالی است برای مدت محدودی از زمان، و بودجه دولت عبارت است از برآورد هزینه‌ها و پیش‌بینی درآمدها برای یک دوره آتی که همراه آن درآمدها و هزینه‌های قطعی سال گذشته و جاری نیز ارائه می‌شود.
توجه به بودجه کل کشور و مسائل پیرامون آن در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه سلامت و از جمله دارو و درمان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که درمی‌یابیم باتوجه‌به محدودیت‌های موجود آیا تخصیص بهینه منابع برای پاسخگویی به نیازهای مردم و کشور اتفاق افتاده است.
در اولین جلسه این ژورنال کلاب با تجزیه‌وتحلیل ارقام کلان و فروض بودجه در لایحه سال ۱۴۰۳ و مقایسه با اعداد و ارقام سال‌های گذشته، همچنین با مروری بر پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور، نرخ تورم، شاخص رفاه، وضعیت فقر در جامعه و نگاهی بر موقعیت‌ ایران در میان کشورهای منطقه سعی بر آن شد تا تصویری جامع از برنامه مالی دولت برای یکسان پیش روی کشور ارائه و در این میان به پرسش‌های زیر پاسخ داده شود:
کشور با چه قیمت و با چه هزینه‌ای از طریق دولت اداره می‌شود؟
آیا تخصیص بهینه منابع باتوجه‌به محدودیت‌ها اتفاق افتاده است؟
آیا بودجه در راستای  دستیابی به اهداف استراتژیک کشور و رشد اقتصادی هفت‌درصدی تنظیم شده است؟
سهم اقلام مختلف از منابع و مصارف بودجه عمومی کشور به چه میزان است؟
باتوجه‌به اهمیت تراز بودن منابع و مصارف و برآورد دقیق منابع مالی،  میزان کسری بودجه منعکس شده در لایحه در مقایسه با سال‌های گذشته به چه سمت‌وسویی حرکت می‌کند؟
توضیح این که در جلسه بعدی و ادامه این ژورنال کلاب دررابطه‌با مشخصات بودجه سلامت بحث خواهد شد.

 

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,اقتصاد و مدیریت دارو,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 271126
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی