دکتر مریم توسلی: آنتی‌بادی Igy جایگزین قدرتمند IgG در حوزه تشخیص پیشگیری و درمان است

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنتی‌بادی Igy در متصل‌نشدن به فاکتور روماتوئید، گیرنده‌های FC، سیستم کمپلمان و پروتئین‌های A و G بررسی شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی با عنوان "IgY Potential Applications in Biomaterial Sciences"   
 
 ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ به ارائه دکتر مریم توسلی دستیار تخصصی گروه زیست مواد اختصاص یافت. 
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر توسلی به شرح زیر است: 
 
امروزه به طور گسترده‌ای از آنتی‌بادی IgG در حوزه تست‌های تشخیصی استفاده می‌شود به‌طوری‌که به‌عنوان استاندارد طلایی در این زمینه شناخته شده است.
 
IgG آنتی بادی سرمی ویژه پستانداران" mammalian IgG " است که به دلیل استفاده گسترده، دستیابی به این دسته از آنتی بادی ها نیازمند خونگیری از حیوان میزبان بوده که روشی تهاجمی و استرس زا برای میزبان محسوب می شود و پروسه تولید آن زمانبر و روش های جداسازی و خالص سازی آن پرهزینه است. 
 
آنتی‌بادی Igy آنتی‌بادی موجود در سرم پرندگان دوزیستان و خزندگان است.  یکی از میزبان‌هایی است که امروزه توجه ویژه‌ای در خصوص تولید این آنتی‌بادی به آن شده مرغ است.  از آن جا که این آنتی‌بادی در زرده تخم‌مرغ به میزان زیاد وجود دارد؛ لذا جداسازی و خالص‌سازی آن از زرده تخم‌مرغ روشی غیرتهاجمی با سهولت بالا و اقتصادی است. 
 
این آنتی‌بادی هومولوگ IgG انسانی محسوب می‌شود. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این آنتی‌بادی از جمله متصل‌نشدن به فاکتور روماتوئید، گیرنده‌های FC، سیستم کمپلمان و پروتئین‌های A و G ، موجب شده است تا این آنتی‌بادی به جایگزین قدرتمند IgG در زمینه‌های مختلف تبدیل شود. 
 
استراتژی استفاده از Igy در انواع تستهای تشخیصی از جمله ایمونواسی ها (Immunoassay test) پیشگیری و درمان انواع بیماریهای انسان و حیوان به خصوص عفونتهای ناشی از ویروس باکتری و قارچ و حتی استفاده از آن در صنایع غذایی به منظور تولید سوپرفودها نشانگر پتانسیل بالای کاربری آن در حوزه های گوناگون بخش سلامت است. 
 
پیش‌بینی می‌شود با افزایش توجه جهانی و تمرکز بسیاری از مراکز تحقیقاتی بر توسعه محصولات بر پایه Igy این آنتی‌بادی موجب انقلابی در انواع تست‌های تشخیصی سریع شود.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی