دکتر مجتهدزاده: شیوه‌های نوین تشخیصی به شکل تراشه و به‌منظور انتقال هدفمند دارو در کشت سلولی 3D جایگزین مطالعات برخی مدل‌های حیوانی خواهد شد

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی چشم‌انداز فناوری‌های نوین علوم دارویی در تشخیص، درمان و حفظ بقای آسیب‌های منتهی به ضعف عضلات قلب، تنفسی و اسکلتی در پی نارسایی‌های چند عضوی به چالش کشیده شد.

 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ با عنوان "Translational Pharmaceutical Technology, in Critical Sciences and Care Muscle Failure, Make it Back from Everest Journey" به ارائه دکتر مجتبی مجتهدزاده استاد دانشکده داروسازی اختصاص یافت.
 
 چکیده‌ای از این ژورنال کلاب به شرح زیر است: 
 
 شرایط ناپایدار بیماران ای سی یو از منظر فیزیولوژیکی منجر به مشکلات وسیعی در انتقال اکسیژن و ریزمغذی‌ها در فاز احیا و درپی ناپایداری‌های فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکی خواهد شد.
 دراین‌بین سیستم میتوکندریال و خون‌رسانی بافتی، دچار اختلال شده و باوجود درمان‌های نسبتاً بهنگام و هدفمند، در مسیر بازگشت از قله‌ی اورست (نگاه تشبیهی، نمادی از شدت وخامت فیزیولوژیک) بیماران را دچار طوفان، التهاب، انعقاد، کاتوبولیزم و ضعف ایمنی می‌کند.
 علم نانوتکنولوژی و زیست مواد دارویی با نگاه طب صحت مدار، و فردگرا، در تشخیص، پیش‌بینی، پیشگیری و پایش مداوای صحت مدار، جلوه‌های بی‌نظیری را برای حفظ بقا اهدا می‌کند.
 سیستم ریزسیال‌شناسی یا میکروفلوئیدیک، با مدیریت دقیق سیالات حاوی سلول، ژن یا دارو که به لحاظ هندسی به مقیاس کوچکی در حد نانومتر و زیر میلی‌متر هستند و همچنین به‌واسطه میکروتونل‌هایی که دارو و حتی عوامل ژنی، در آن مستقر و به شکل هدفمند به بخشی از سیتواسکلت و ماتریکس خارج سلولی منتقل شده‌اند، نقش ترمیمی ایفا می‌کند.
 شیوه‌های نوین تشخیصی به شکل تراشه یا Lab On Chiip و یا Organ On a chip برای انتقال هدفمند دارو در کشت سلولی3D جایگزین مطالعات برخی مدل‌های حیوانی خواهد گشت.
 کاربردهای تشخیصی میکروفلوئیدیک در تشخیص سپسیس و بحران‌های بیماران ای سی یو، قابلیت استقرار دارو بر منوسیتها و ماکروفاژها را میسر کرده است، ضمن فاژ تراپی، سل تراپی، چشم‌انداز زیبایی را در مداوای هدفمند متعاقب التهاب و انعقاد سیستمیک که انتقال دارو به بافت و گیرنده‌ای خاص، دچار چالش جدی شده را میسر خواهد کرد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی