دکتر شبنم آقابابایی: توسعه فناوری‌های زیست مواد و ترکیب آن با مهندسی بافت منجر به ایده‌های جدیدی در درمان آسیب‌های نخاعی شده است

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی دانشکده داروسازی، درمان‌های مرتبط با مواد زیستی در آسیب نخاعی موردبحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی با عنوان " Biomaterial Associated Therapies inSpinal Cord Injury " درمان‌های مرتبط با مواد زیستی در آسیب نخاعی ۸ خرداد ۱۴۰۳ به ارائه دکتر شبنم آقابابایی دستیار تخصصی این گروه اختصاص یافت.
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر آقابابایی به شرح زیر است:
 
آسیب نخاعی (SCI) به‌عنوان یکی از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های عصبی، منجر به عدم عملکرد دائمی اعصاب محیطی می‌شود.
متأسفانه، به دلیل مکانیسم‌های پیچیده پاتولوژیک و همچنین بروز آسیب‌های منحصربه‌فرد در اعصاب محیطی، در حال حاضر هیچ راهی برای ترمیم کامل نخاع آسیب‌دیده وجود ندارد. 
در سال‌های اخیر، با توسعه سریع فناوری‌های زیست مواد، ترکیب آن با مهندسی بافت و پزشکی نوین، ایده‌های جدیدی برای درمان آسیب نخاعی SCI  را فراهم کرده است.
 
به طور سیستماتیک استفاده از مواد زیستی از جمله مواد طبیعی (همچون هیالورونیک اسید، کلاژن و...)مواد مصنوعی، مواد نانو و هیبریدی و تکنیک‌های ساخت و ترکیب آن با مهندسی بافت (همانند ترکیب زیست مواد با ECM و Progenitor cell ها) ما را به‌سوی استراتژی‌های درمانی جدید برای کاهش آسیب ثانویه و ترویج ترمیم بافت اعصاب سوق می‌دهد. 
در نهایت، هدف این ارائه یک مرجع و بینش جدید برای اکتشاف آینده بازسازی نخاع است، کما این که بسیاری از شرکت‌های فن آور در سطح دنیا در حال انجام مطالعات بالینی در این حوزه هستند.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی