• تاریخ انتشار : 1403/05/02 - 14:33
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 144
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر رضا کاظمی: پلورال افیوژن از عوارض مهم دارویی است که بی‌توجهی در کنترل آن می‌تواند روند درمان را مختل کند

در ژورنال کلاب داروسازی بالینی دانشکده داروسازی مشخص شد مدیریت این عارضه باتوجه‌به علائم بالینی، نوع و درجه‌بندی آن نیاز به دارومانی متفاوتی دارد.

 
به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسات هفتگی معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی ۱ مردادماه ۱۴۰۳ به ارائه دکتر رضا کاظمی دستیار داروسازی بالینی ارائه از بخش ریه بیمارستان شریعتی با موضوع " A 31-year-old hospitalized patient with pleural effusion " و با راهنمایی دکتر بیتا شهرامی اختصاص یافت.
 
 
چکیده‌ای از جلسه cpc دکتر رضا کاظمی به شرح زیر است:
 
پلورال افیوژن به تجمع غیرطبیعی مایع در فضای پلور (بین ریه‌ها و حفره قفسه سینه) گفته می‌شود که می‌تواند به علل مختلفی از جمله داروها، بیماری‌های قلبی - عروقی، کلیوی، تروما، سندروم نفروتیک، سندروم میگز،TB  و... ایجاد شود.
از علائم این عارضه می‌توان به تنگی نفس پیش‌رونده، درد قفسه سینه و سرفه‌های مکرر اشاره کرد. این عارضه به دو نوع ترانسودا و اگزودا تقسیم می‌شوند. تشخیص به‌موقع این عارضه در روند درمان بسیار حائز اهمیت است.
از داروهایی که موجب این عارضه می‌شوند، می‌توان به داساتینیب، نیتروفورانتویین، سدیم والپروات، آمیودارون و... اشاره کرد.
حدود ۳/۱ از مصرف‌کنندگان داروی داساتینیب به این عارضه مبتلا می‌شوند. در رویکرد درمان این عارضه با داروی داساتینیب در ابتدا باتوجه‌به علائم بالینی بیمار، می‌توان برای کاهش دوز و یا قطع دارو و نیز دریافت درمان‌های حمایتی، اقدام و تصمیم‌گیری شود.
 
در مدیریت این پدیده باتوجه‌به نوع و گریدبندی آن می‌توان از درناژ کردن، رفع و کنترل اختلال پزشکی که منجر به این عارضه می‌شود؛ مانند  CHF مداخلات جراحی، Pleurodesis  و داروهایی مانند مدرها، دیورتیک‌ها و...  نام برد.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,داروسازی بالینی,کارگاه آموزشی
  • کد خبر : 272608
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *