• تاریخ انتشار : 1402/09/08 - 10:54
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 528
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر افق بیگدلی: مدیریت تشنج از مهم ترین اقدامات در بخش مراقبت های ویژه محسوب می شود

دکتر افق بیگدلی از بخش ICU بیمارستان سینا جلسه معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی را ۶ آذرماه ۱۴۰۲ با عنوان "Brain Arrhythmia in a critically ill patient" در دانشکده داروسازی برگزار کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسات هفتگی معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی با موضوع "Brain Arrhythmia in a critically ill patient" ششم آذر ۱۴۰۲ به ارائه دکتر افق بیگدلی از بخش ICU بیمارستان سینا زیر نظر دکتر مجتبی مجتهدزاده زاده استاد راهنما و عضو هیئت‌علمی گروه داروسازی بالینی اختصاص داشت.
 
چکیده‌ای از  جلسه  cpc  دکتر افق بیگدلی به شرح زیر است: 
بیمار cpc این هفته با شکایت از افت سطح هوشیاری به بیمارستان سینا مراجعه و در بخش ICU بیمارستان بستری شد. وی فردی ۶۰ ساله که ۱۰ سال قبل به دنبال ضربه‌مغزی جراحی کرانیوتومی انجام داده بود و از آن زمان با وجود مصرف داروهای والپروات سدیم، فنی تویین، کلونازپام دچار حملات تشنجی از نوع generalized tonic clonic seizure با فرکانس هر بیست روز یکبار می‌شد. با علایم حیاتی که به نفع سپسیس است برای وی sepsis workup انجام شد و با شک به سایر عللی که می‌تواند موجب افت سطح هوشیاری بیمار شود، اقدام تشخیصی و درمانی انجام شد؛ از جمله، هایپر آمونمی ناشی از والپروات، انسفالوپاتی ناشی از سپسیس، مسمومیت با توکسین‌ها از جمله سرب و تشنج برای این بیمار چندین بار serial video EEG انجام که به تشخیص NCSE non-convulsive status epilepticus منجر شد. داروی لوتیراستام به داروهای ضد صرع بیمار اضافه شد و به علت ادامه‌یافتن امواج به نفع NCSE در serial EEGها با درنظرگرفتن  refractory status epilepticus انفوزیون میدازولام با دوز ۳۰ میلی‌گرم در ساعت به مدت ۴۸ ساعت در نظر گرفته شد و به دنبال دریافت این دارو حملات کنترل شد.
status epilepticus از مخاطره‌آمیزترین انواع تشنج و نوع status epilepticus چالش‌برانگیزترین به‌واسطه دشواری تشخیص NCSE است که تشنجی از نوع status epilepticus اما بدون حرکات موتور است. در این جلسه به‌ضرورت پیشگیری و درمان sepsis associated encephalopathy، به‌عنوان شایع‌ترین دلیل انسفالوپاتی در ICU اشاره و پروتکل درمانی status epilepticus بررسی شد، همچنین NCSE که یکی از پرمخاطره‌ترین انواع تشنج محسوب می‌شود و چگونگی تنظیم سطح داروهای ضد صرع بیمار با درنظرگرفتن آلبومین سرم موردبحث قرار گرفت.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,داروسازی بالینی,رخدادهای علمی,کارگاه آموزشی
  • کد خبر : 252467
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی