دکتر آذین میر مطهری: استفاده از تستهای نقطه مراقبت (POCT) موجب تحولی نوین در تشخیص سریع و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها شده است

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی، بهبود مدیریت شرایط بیمار با استفاده به‌موقع از تست‌های نقطه مراقبت (POCT) منجر به حفظ زمان طلایی درمان و در نتیجه کاهش میزان مرگ‌ومیر می‌شود.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی با عنوان "In vitro diagnostics (IVD) and point-of- care (POC) cancer monitoring devices" اول اسفند ۱۴۰۲ به ارائه دکتر آذین  میر مطهری دستیار تخصصی این گروه و به راهنمایی استاد مجتبی مجتهدزاده اختصاص یافت.  
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر میر مطهری  به شرح زیر است: 
 
تست‌های POCT شامل تست‌هایی است که نمونه‌های بیماران را خارج از آزمایشگاه کلینیکال و در نزدیکی محل نگهداری بیمار آنالیز می‌کنند و سبب ایجاد نتیجه‌ای سریع به‌صورت کیفی، نیمه کمی و کمی نزدیک بالین بیمار می‌شوند.
همکاران بالینی بدون آموزش آزمایشگاهی و همچنین رویکردی مؤثر در تشخیص سریع و پیشگیری از شیوع بیماری شده است و بهبود مدیریت شرایط بیمار است که منجر به از دست‌ندادن زمان طلایی درمان و در نتیجه کاهش میزان مرگ‌ومیر می‌شود.
 
یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر سرطان است و POCTهایی که در حوزه سرطان به‌منظور تشخیص بیومارکرهای نوکلئیک‌اسیدی، پروتئینی اگزوزومی و.... به کار می‌رود شامل سه دسته کلی زیر است. 
 
Paper-based POC platforms
Printed electrode based POC platforms.
Smartphone-based platforms 
 
در این ارائه به بررسی هر یک از این سه دسته پرداخته شد. 
امید است با راه‌اندازی این زمینه از روش‌های تشخیصی در گروه زیست مواد دارویی به همگرا شدن علوم مختلف و در نتیجه افزایش کیفیت و کارآمدی روش‌های تشخیصی نوین کمک شایسته‌ای شود.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی