برگزاری دوره آموزشی تخصصی طراحی مدل کسبوکار دارویی؛ تمرین کارآفرینی برای نسل نوآور داروسازی
در راستای توانمندسازی دانشجویان داروسازی در مسیر ورود به عرصه نوآوری و کارآفرینی، بوتکمپ تخصصی «طراحی مدل کسبوکار در حوزه داروسازی» با مشارکت فعال دانشجویان دوره عمومی و تخصصی دانشکده داروسازی، متخصصان صنعت و نوآوران حوزه سلامت طی دو روز فشرده آموزشی در هتل بوتیک شمشک برگزار شد؛ رویدادی هدفمند که با تمرکز بر آموزش عملی ابزارهایی مانند بوم مدل کسبوکار، طراحی آزمایشها (DoE و QbD) و نحوه تدوین پیچدک، بستری واقعی برای شبیهسازی فرایند خلق ایده تا ارائه به سرمایهگذار فراهم ساخت و گامی مؤثر در جهت پیوند دانشگاه با زیستبوم نوآوری دارویی کشور برداشت.

به گزارش روابطعمومی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ به همت دکتر فاطمه اطیابی مدیرگروه نانوفناوری دارویی دانشکده داروسازی و با همکاری مرکز نوآوری کوبل دوره آموزشی (بوتکمپ) تخصصی دوروزه با محوریت طراحی مدل کسبوکار در حوزه داروسازی روزهای ۳ و ۴ خرداد ۱۴۰۴ در محل هتل بوتیک شمشک برگزار شد.
این برنامه باهدف تقویت مهارتهای کاربردی دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه کارآفرینی و توسعه کسبوکارهای نوپا در حوزه داروسازی طراحی و اجرا شد.
در آغاز این رویداد، دکتر امیرحسین کارآگاه مدیرعامل مرکز نوآوری کوبل به معرفی اهداف بوتکمپ و فعالیتهای مرکز نوآوری کوبل پرداخت. وی ضمن تشریح انتظارات از شرکتکنندگان، نکاتی کلیدی درباره نحوه نگارش بوم مدل کسبوکار (Business Model Canvas) ارائه کرد.
در نوبت عصر روز نخست، دکتر کریم رضایی بنیانگذار سانا فارمد با نگاهی کاربردی و صنعتی به موضوع طراحی آزمایشها (Design of Experiment) و نقش آن را در مسیر تولید صنعتی پرداخت. در ادامه دکتر شهبازینیا از همکاران مرکز نوآوری کوبل، درباره طراحی آزمایشها با رویکرد QbD توضیحاتی ارائه داد.
پایان روز نخست کارگاه خودشناسی باهدف یافتن مسیر شغلی بر مبنای تیپ شخصیتی و با تدریس دکتر سیدی از همکاران منابع انسانی مرکز کوبل مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.
روز دوم با سخنرانی پوریا رضایی مدیر سرمایهگذاری شرکت لیان پیرامون کلیات طرح کسبوکار (Business Plan) آغاز شد. پس از آن، مبحث نحوه نگارش پیچدک (Pitch Deck) بهعنوان ابزاری کلیدی برای ارائه ایدهها به سرمایهگذاران مورد بحث قرار گرفت.
ارائه نهایی تیمها و انتخاب تیم برتر
در ادامه، تیمهای شرکتکننده فرصت یافتند تا پیچ دک (ارائه کوتاه و خلاصه از یک کسبوکار، ایده، یا استارتاپ) خود را آمادهسازی و تمرین کنند.
در نوبت عصر، هر تیم در حضور هیئت داوران به ارائه نهایی خود پرداخت. در پایان، یک تیم بهعنوان تیم برتر بوتکمپ انتخاب شد و بهعنوان جایزه، بازدیدی از شرکت داروسازی دکتر عبیدی برای این تیم در نظر گرفته شد.
این بوتکمپ فرصتی بینظیر برای دانشجویان فراهم آورد تا با چالشها و فرصتهای مدلهای کسبوکار در حوزه داروسازی آشنا شوند، مهارتهای لازم برای تبدیل ایدههای دارویی به طرحهای تجاری عملیاتی را کسب کنند و برای ورود به اکوسیستم کارآفرینی داروسازی آماده شوند.
تهیه خبر: سمیرا صابر
ارسال نظر