تحول در آموزش داروسازی؛ اولین پنل فدراسیون اقتصاد سلامت برگزار شد
در این پنل علمی، ضرورت اصلاح ساختار آموزشی رشته داروسازی، همگامسازی با استانداردهای جهانی، تقویت مهارتهای عملی دانشجویان و نقش فناوریهای نوین در آینده آموزش، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ در اولین گام از تلاش برای بازنگری جدی در نظام آموزشی داروسازی کشور، کمیته شورای صنفی فدراسیون اقتصاد سلامت، نخستین پنل تخصصی خود را با عنوان «آموزش داروسازی در ایران؛ ضرورت تغییر و راهکارهای نوین» ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ در دانشکده داروسازی با مشارکت اساتید برجسته و دانشجویان عمومی و تخصصی دانشکده برگزار شد.
دکتر فاطمه اطیابی، دبیر پنل و رئیس گروه نانوفناوری دارویی دانشکده داروسازی، در سخنان آغازین خود با تأکید بر نقش همافزایی میان اساتید و دانشجویان گفت: «تغییر واقعی در آموزش، تنها زمانی ممکن است که هر دو سوی این فرآیند، یعنی استاد و دانشجو، با یکدیگر گفتوگو و همکاری داشته باشند. هدف ما از این پنل، ایجاد این همگرایی فکری و علمی است.» دکتر زهرا توفیقی، معاون آموزش عمومی دانشکده و دبیر کمیته بازنگری کوریکولوم و آزمونها، نیز با اشاره به ضرورت بازتعریف محتوای درسی و کارآموزیها، تصریح کرد: «آموزش صرفاً نظری دیگر پاسخگوی نیازهای داروساز آینده نیست. باید بستر مناسبی برای تقویت تجربههای عملی، مهارتهای بالینی و آشنایی با تکنولوژی فراهم شود.»
در ادامه، دکتر تهمینه اکبرزاده، عضو هیئت علمی گروه شیمی دارویی، با طرح این پرسش که «فناوری، موتور محرک آموزش آینده است یا تهدیدی برای سنتها؟» به بررسی نقش نوآوری در تحول آموزش پرداخت و بر اهمیت متعادلسازی میان نوگرایی و حفظ بنیانهای علمی تاکید کرد. دکتر مجتبی مجتهدزاده از اساتید گروه بالینی، نیز با نگاهی تجربی به چالشهای آموزش در محیطهای بالینی پرداخت و تأکید کرد که آموزش دارویی، نیازمند بازتعریف جایگاه بالین در فرآیند تربیت داروسازان است. برای گردآوری نظرات و دیدگاههای دانشجویان و فارغالتحصیلان، این پنل اقدام به تهیه پرسشنامهای علمی و هدفمند با نظارت مستقیم دکتر اطیابی و دکتر توفیقی کرده است تا دادههای واقعی از بدنه دانشجویی در مسیر تدوین راهکارهای اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. این پنل، آغازی است برای شکلگیری سلسله نشستهایی که هدفشان «بازتعریف آموزش داروسازی با نگاه به آینده» است؛ آیندهای که در آن، نوآوری، مهارت و دانش جهانی، جایگاه محوری دارند.
ارسال نظر