• تاریخ انتشار : 1403/06/10 - 15:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

سلسله سمینارهای گروه شیمی دارویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

سمینار این هفته گروه شیمی دارویی با عناوین مقلدهای پپتید درمانی و پپتیدهای مقلد آنتی‌بادی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، سلسله سمینارهای گروه شیمی دارویی ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ با عناوین مقلدهای پپتید درمانی و پپتیدهای مقلد آنتی‌بادی در دانشکده داروسازی با حضور اساتید این گروه برگزار شد. 
 
در این سمینار دکتر مهدی هادوی دستیار دکتری تخصصی شیمی دارویی با راهنمایی دکتر محسن امینی درباره " مقلدهای پپتید درمانی (Peptidomimetic therapeutics) مطالبی به شرح زیر ارائه داد.
مقلدهای پپتید درمانی یک دسته جدیدی از مولکول‌های دارویی را معرفی می‌کنند که باتوجه‌به مشخصات متمایز بیوشیمیایی از ‌جمله قدرت و اختصاصیت بالا، به همراه پپتیدها در جایگاهی بین داروهای کوچک مولکول و داروهای بیولوژیک قرار می‌گیرند.
در این جلسه ابتدا این مقلدها معرفی شدند، سپس نمونه‌های به کار گرفته شده در موضوعات ضدمیکروبی، ضدسرطان، ضدویروس، ضد مالاریا، چاقی و آنتی‌اکسیدان مورد بحث قرار گرفت.
 
در ادامه دکتر الهه طهماسبی دستیار دکتری تخصصی شیمی دارویی با راهنمایی دکتر لقمان فیروز پور درباره " پپتیدهای مقلد آنتی‌بادی " به ارائه توضیحاتی پرداخت. 
آنتی‌بادی‌ها علی‌رغم ویژگی‌های قابل‌توجه با چالش‌هایی همچون هزینه بالای تولید، شرایط نگهداری سخت و عوارض جانبی روبه‌رو هستند.
برای حل این مشکلات جایگزین‌هایی با عنوان آنتی‌بادی‌های کاهش سایز یافته مطرح شد.  پپتیدها با ویژگی‌هایی چون سایز کوچک‌تر، هزینه تولید کمتر، عوارض جانبی کمتر به‌عنوان یکی از جایگزین‌های مهم آنتی‌بادی‌ها مطرح شدند.
همچنین دررابطه‌با پپتیدهای مقلد آنتی‌بادی با اشاره‌ای به تاریخچه آن‌ها و با تمرکز بیشتر بر روی رویکردهای طراحی مباحثی بیان شد و در نهایت با ارائه آخرین پژوهش‌های این حوزه، کاربرد آن‌ها در مطالعات جدید بررسی شد.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,شیمی دارویی,سمینار
  • کد خبر : 276590
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *