سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1403/05/03 - 11:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 67
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر پریسا معماری فرد: موجودات دریایی به‌عنوان منبعی غنی از ترکیبات زیست فعال در تحقیقات جدید فارماکوگنوزی مورداستفاده قرار می‌گیرند

در ژورنال کلاب فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی، مشخص شد موجودات دریایی با داشتن فعالیت‌های فارماکولوژیک گزینه مناسبی برای بررسی‌های بیشتر محققان به شمار می‌روند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب دکتر پریسا معماری فرد دستیار تخصصی گروه فارماکوگنوزی با عنوان "Marines in pharmacognosy" 
۱ مرداد ۱۴۰۳ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
               
چکیده ژورنال کلاب دکتر معماری فرد به شرح زیر است:
 
موجودات دریایی منابع غنی از ترکیبات زیست فعال بوده و به علت وجود متابولیت‌های ثانویه، در علم فارماکوگنوزی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
مارین‌ها در بحث مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی به دلیل داشتن ترکیبات مؤثر روی پاتوژن‌های مقاوم موردتوجه قرار گرفته‌اند؛ همچنین وجود انواعی از پپتیدهای خطی و حلقوی خاص با پایداری بالا و ایمنی‌زایی کم در بدن که خواص ضد سرطانی دارند آن‌ها را به منابع مهمی از استخراج برای کشف دارو تبدیل کرده است.
 
وجود ترکیبات مسکن درد غیر مخدر و قوی در این موجودات، موجب تولیدداروهای تزریقی شده است. مبحث cosmetic از دیگر مواردی است که اهمیت مارین‌ها را نشان می‌دهد، برندهایی از محصولات آرایشی - بهداشتی که از این ترکیبات در محصولاتشان استفاده می‌کنند؛ دسته‌ای از ترکیبات به نام آمینواسیدهای شبه مایکوسپورین (MAAs) که اشعه UV را جذب و از پوست در برابر این اشعه محافظت می‌کنند.
 
توضیح اینکه بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع دریایی، نامناسب‌بودن آب دریاها به دلیل گرم و اسیدی شدن که عمدتاً بر اثر پروژه‌های زیر دریایی اتفاق می‌افتد و سرعت رشد کند این جانداران در عمق آب موجب آسیب‌پذیرشدن این اکوسیستم شده است.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,فارماکوگنوزی,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 272674
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *