دکتر نوید روان: توجه به فلسفه علم و فناوری در فهم مسائل نظری علوم‌انسانی داروسازی دارای اهمیت است

در ژورنال کلاب دکتر نوید روان، محقق پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، داروسازی از منظر اخلاق و فلسفه علم و فناوری به چالش کشیده شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، به همت پژوهشکده علوم دارویی و با همکاری حلقه علوم‌انسانی داروسازی و گروه سم‌شناسی و داروشناسی، ژورنال کلاب دکتر نوید روان، محقق پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با موضوع " مروری بر جدیدترین مقالات منتشر شده در مجله Medicine, Healthcare and Philosophy"
 ۱۰ تیر ۱۴۰۳ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
 
چکیده این ژورنال کلاب به شرح زیر است: 
 
در ابتدا چارچوبی برای فهم مسائل اخلاقی داروسازی با رویکرد اخلاق زیستی فلسفی ارائه شد. اخلاق زیستی فلسفی رویکردی در اخلاق زیستی (پزشکی) است که فهم مسائل اخلاقی در این زمینه را مستلزم فهم فلسفه اخلاق و فلسفه سلامت می‌داند. فلسفه علم و فناوری به‌عنوان عامل متمایزکننده علوم‌انسانی داروسازی و سایر علوم بین‌رشته‌ای سلامت معرفی می شود.
آنچه داروسازی و مسائل نظری آن را از سایر حیطه‌های سلامت و علوم پزشکی جدا می‌کند ارتباط تنگاتنگ آن با تکنولوژی است. ازاین‌رو، برخی از مهم‌ترین مسائل علوم‌انسانی داروسازی را باید در پرتو فلسفه علم و فناوری مطرح کرد.
در ادامه ژورنال کلاب با مروری بر مقالات منتشر شده در مجله " Medicine, Healthcare, and Philosophy " در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تلاش شد تا مهم‌ترین روندهای پژوهشی در اخلاق و فلسفه پزشکی و فلسفه علم و فناوری معرفی شده و مصادیق آن در علوم‌انسانی داروسازی بررسی شود.
از مهم‌ترین روندهای پژوهشی حال حاضر در این زمینه می‌توان به فلسفه هوش مصنوعی، بی‌عدالتی معرفتی، و تغییرات اقلیمی اشاره کرد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی