سرخط خبرها

دکتر مشکات دیناروند: نانوذرات لیپیدی هدفمند برای ساخت لنفوسیت های T کایمریک (CAR-T cell) به صورت درون تن امکان مبارزه با سرطان را فراهم می کند

در این سخنرانی دستاوردهای تحقیقاتی دررابطه‌با استفاده از نانوذرات لیپیدی در ایمونتراپی سرطان به بحث و تبادل نطر گذاشته شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، به همت گروه نانوفناوری دارویی دانشکده و با همکاری مرکز تحقیقات نانوفناوری دارویی، سخنرانی دکتر مشکات دیناروند محقق پسادکتری دانشگاه "TUBINGEN" آلمان با موضوع "IN VIVO GENERATION OF CAR-T CELL VIA LIPID NANOPLASTICS " درباره به‌روزترین روش‌های مهندسی ژنتیکی سلول‌های ایمنی بر پایه استفاده از نانوتکنولوژی در ایمونوتراپی سرطان، ۳ تیرماه ۱۴۰۳ در دانشکده داروسازی برگزار شد. 
دکتر مشکات دیناروند در سال 2021 موفق به اخذ دکترای خود را از دانشگاه "GÖTTINGEN" آلمان شد و در حال حاصر به عنوان محقق فوق دکتری در دانشگاه"TÜBINGEN" مشغول به فعالیت است. از علایق تحقیقاتی وی می توان به تحویل DNA/RNA های درمانی مبتنی بر نانو برای ایمونوتراپی سرطان و بیماری‌های مرتبط با سن اشاره کرد.
 
چکیده سخنرانی دکتر دیناروند به شرح زیر است: 
 
باتوجه‌به اینکه فرایند ایمونوتراپی مبتنی بر دست‌ورزی ژنتیکی سلول‌های T در حال حاضر فرایندی بسیار هزینه بر و زمان‌بر است، همچنین به دلیل اینکه تاکنون امکان استفاده از این فرآورده‌ها به‌صورت آلوژن فراهم نشده است، لذا نتایج امیدوارکننده حاصل از این تحقیقات گامی ارزشمند به‌منظور پایین آوردن هزینه، زمان و امکان استفاده از فرآورده‌های مبتنی بر سلول‌درمانی ولی به‌صورت آلوژن را فراهم کرده است. 
 
ما در این مطالعات به دنبال روشی برای بیان آنتی‌ژن کایمریک در سطح سلول‌های T (CAR-T cell) به‌صورت درون تن هستیم به‌گونه‌ای که نانوذرات لیپیدی حامل ژن کدکننده این آنتی‌ژن به بدن بیمار تزریق شود و در بدن بیمار سلول‌های ایمنی علیه سرطان فعال شوند. با استفاده از سیستم میکروفلوئیدیک نانوذرات لیپیدی حاوی mRNA کدکننده پروتئین سطحی CD19 در لنفوسیت‌های T را تولید و پس از مشخصه‌یابی و انجام آزمون‌های اندازه ذره‌ای، این سامانه را در شرایط برون تن و درون تن مورد بررسی قرار داده ایم.
نتایج حاصل از آزمایش‌ها نشان داد که استفاده از نانوذرات لیپیدی برای رساندن ژن کدکننده CD19 می‌تواند به‌صورت مؤثری لنفوسیت‌های T را در داخل بدن بیمار فعال کند، ازاین‌رو دیگر نیاز به انجام مراحل سخت و هزینه بر جداکردن سلول‌ها از خون محیطی بیمار، خالص‌سازی سلول‌ها و دست‌ورزی ژنتیکی آنها خارج از بدن بیمار نخواهد بود. در انتهای این جلسه پس از اتمام سخنرانی پرسش‌وپاسخ پیرامون موضوع ارائه شده صورت گرفت. 
این سخنرانی علمی اولین سخنرانی تخصصی در زمینه ایمونوتراپی سرطان مبتنی بر استفاده از نانوذرات لیپیدی در سلول‌درمانی CAR-T cell در دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران است که با همکاری گروه نانوفناوری دارویی و مرکز تحقیقات نانوفناوری برگزار شد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی