دکتر محمد عبداللهی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در صدر محققان ایرانی در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۲۳

 دکتر محمد عبداللهی

در جدیدترین رتبه‌بندی پراستنادترین محققان جهان در سال ۲۰۲۳ که به‌تازگی مؤسسه علم‌سنجی کلاریویت آنالیتیکس منتشر کرده است دکتر محمد عبداللهی استاد گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه نخست را بین دیگر محققان پر استناد ایرانی از آن خود کرد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس آمریکا هرساله بیش از هزاران پژوهشگر را در جهان مورد ارزیابی قرار داده و از این طریق پژوهشگران پراستناد را معرفی می‌کند.
ارزیابی‌هایی که این مؤسسه برای انتخاب محققان پر استناد انجام می‌دهد تک‌بعدی نیست؛ بلکه فرایندی پیچیده را پشت سر می‌گذارد که طی آن، اطلاعاتی کمی و کیفی در ترکیب با یکدیگر برای تعبیر پراستنادترین محققان جهان و شناسایی پژوهشگر در کلاس جایزه نوبل را مورد ارزیابی قرار داده و همان امتیاز جایزه نوبل را به محققان برتر اهدا می‌کنند.
در جدیدترین رتبه‌بندی پراستنادترین محققان دنیا در سال ۲۰۲۳ که به‌تازگی مؤسسه علم‌سنجی کلاریویت آنالیتیکس منتشر کرده است؛ نام ۵ محقق ایرانی در گروه میان‌رشته‌ای به چشم می‌خورد که دکتر محمد عبداللهی استاد گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه نخست را در بین آن‌ها از آن خودکرده است.
کل اسنادی که از او وجود دارد ۱۱۴۲ مورد است و شاخص اچ ایندکس وی ۸۳ است؛ تاکنون ۹۴۷ مقاله او Web of Science منتشر شده است که ۳۶۷۱۳ مرتبه مورد استناد قرار گرفته‌اند و قریب به ۲۸۰۴۰ مقاله در حال استناد به مقالات دکتر عبداللهی هستند. 
همچنین در ۸۲ نمونه از پتنت‌ها به مقالات ایشان استناد شده و ۸۱ مورد از پتنت‌ها نیز در حال استناد به مقالات این محقق ایرانی پراستناد هستند.
 
مجلات، ناشران و مراجع علمی معتبر دنیا تنها به تعداد مقالات و یا تعداد استنادات بسنده نمی‌کنند؛ بلکه وارد موضوع و محتوای فعالیت انجام‌گرفته شده و مشخص می‌کنند که تا چه اندازه مقالات با نیازهای جامعه و در راستای حل مشکلات جهانی بوده است و این مهم در اعلام نتایج مؤسسه کلاریویت در سال ۲۰۲۳ نیز رقم خورده است.

دکتر عبداللهی پیش‌تر نیز در سال‌های ۲۰۲۱ هم به‌عنوان تنها محقق پراستناد دانشگاه علوم پزشکی تهران شناخته شده و موجب صعود رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی شده است و می توان گفت با داشتن مقام ۲۰۲۳ نیز مسلماً تأثیر مثبت آن در رتبه‌بندی‌های ۲۰۲۴ جهانی برای دانشگاه بیش‌تر خواهد بود.

هم‌زمان ناشر الزویر نیز به بررسی فعالیت‌های انجام شده دکتر عبداللهی در دو سال اخیر پرداخته و به این نتیجه‌گیری رسیده که این محقق ایرانی ۱۱ مقاله دسترسی آزاد در مجلات الزویر به چاپ رسانده که ۸ مقاله کاملاً در راستای هدف اصلی سازمان ملل Sustainable Development Goal بوده است. 
توضیح این که استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه برمشارکت با گروه SAICM از سازمان ملل، با یافتن عوامل سمی و مکانیسم اثر آنها در مدل‌های بیماری و اثربخشی داروها بخصوص در دوران تغییرات اقلیم جهانی و یافتن سمیت فلزاتی مانند سرب و جیوه با سازمان WHO و عوامل آفت‌کش و طبقه‌بندی سموم شیمیایی با سازمان OPCW همکاری داشته است. 
محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی