دکتر فاطمه بابالوئی: طراحی و ساخت یک بیو سنسور جدید pH داخل معده‌ای می‌تواند به‌عنوان روش تشخیصی بر پایه الکتروشیمی مؤثر باشد

ژورنال کلاب دکتر فاطمه بابالوئی از گروه زیست مواد دارویی دانشکده داروسازی ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ به خلاصه‌ای ای از پروژه طراحی و ساخت سیستم بیو سنسور به‌منظور پایش حرارت هسته بدن و pH داخل معده‌ای در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه اختصاص یافت.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب دکتر فاطمه بابا لوئی با موضوع طراحی و ساخت سیستم بیو سنسور به‌منظور پایش حرارت هسته بدن و pH داخل معده‌ای در بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه "Design and fabrication of a biosensor to monitor of gastric pH and core body temperature in ICU admitted patients"    
۳۰  آبان‌ماه ۱۴۰۲ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر فاطمه بابالوئی به شرح زیر است: 
یکی از معضلات شایع بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، خونریزی سطحی و صدمات بافت مخاطی جدار گوارش است. شواهد آندوسکوپی نشان می‌دهد بیش از 70 درصد از این بیماران با درنظرگرفتن تعداد و شدت اختلالات فیزیولوژیکی دچار خونریزی‌ها و صدمات معده - روده‌ای خواهند شد،  ازاین‌بین بیش از 20 درصد دچار خونریزی‌های شدید شده و مرگ‌ومیر در آنها به مرز 70 تا 100 درصد می‌رسد pH طبیعی معده 1-3 است. در بیماران مراقبت‌های ویژه برخی موارد فقدان اسید معده و سطح پایین اسید معده نیز دیده می‌شود؛ لذا بخش‌های جراحی و اورژانس و مراقبت‌های ویژه نیاز به راهکاری برای پایش اسیدیته به‌منظور جلوگیری از زخم‌های مخاط معده ناشی از استرس دارند. با درنظرگرفتن ارتباط اعضای مختلف بدن با یکدیگر نارسایی گوارشی  می‌تواند منجر به نارسایی کبدی، کلیوی و ریوی شود. بنابراین پیشگیری از اختلالات گوارشی ضروری است. مطالعات بالینی حاکی از این واقعیت است که خونریزی‌های گوارشی معده در کمتر از 3.5 اتفاق افتاده است، لذا اهمیت اسید معده، به‌عنوان یک متغیر مستقل در پاتوفیزیولوژیکی خونریزی‌های سطحی ناشی از استرس پذیرفته شده است. 
بیو سنسورهای الکتروشیمیایی زیرشاخه مهمی از حسگرهای شیمیایی هستند که در آنها از الکترود به‌عنوان مبدل استفاده می‌شود و اطلاعات بیولوژیک را به سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌کنند که شامل سل‌های الکتروشیمیایی دو و یا سه الکترودی هستند و دربرگیرنده یک الکترود کار که معمولاً از ماده هادی و جامدی که از لحاظ شیمیایی پایدار است، مثل پلاتین، طلا و یا کربن تشکیل شده و معرف اختصاصی زیستی بر روی سطح الکترود به طور مناسب تثبیت یا نگهداشت می‌شوند و الکترود، برهم‌کنش ترکیب بیولوژیکی موردنظر و لایه معرف زیستی را به پاسخ آمپرومتری یا پتانسیومتری کمی تبدیل می‌کند، یک الکترود مرجع که رایج‌ترین آن فلز نقره با پوششی از نمک کلرید نقره و یک الکترود مقابل که معمولاً یک سیم از جنس پلاتین است. حسگرهای الکتروشیمیایی به علت قیمت پایین، سهولت استفاده، حمل‌ونقل و ساخت، بسیار موردتوجه هستند. 
ازآنجاکه روش الکتروشیمیایی به دلیل حساسیت بالا، قابلیت انطباق با تکنولوژی‌های جدید قابل‌حمل، امکان کوچک‌سازی سیستم و هزینه پایین، بسیار موردتوجه قرار گرفته است، بنابراین طراحی و ساخت یک بیو سنسور جدید pH داخل معده‌ای می‌تواند به‌عنوان روش تشخیصی بر پایه الکتروشیمی به ما کمک کند. 
بنابراین سعی بر آن است با محیطی مشابه شرایط بدن تهیه و سنجش را با این روش انجام دهیم و سپس نتایج به‌دست‌آمده را با نمونه‌های مازاد بررسی کنیم و یا با استفاده از روش رایج از نمونه‌های مازاد سرم یا پلاسمای موجود در بخش ICU بیمارستان سینا به‌عنوان محیط مورد بررسی و  آزمایش استفاده و نتایج  با روش‌های استاندارد بررسی شود.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی