دکتر عباس کبریایی زاده: سخت‌ترین بخش حرفه‌ای‌گری در داروسازی جلب‌اعتماد آحاد جامعه است

 دکتر عباس کبریایی زاده

در کارگاه آموزشی مبانی رفتار حرفه‌ای در داروسازی، استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: منش استاد شفیعی و استاد فرسام باید در دانشکده داروسازی تدوین و تدریس شود؛ زیرا این دو استاد فرهیخته، نمونه‌های بارزی از تعهد و مسئولیت‌پذیری در جامعه دانشگاهی بودند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، به همت دفتر توسعه آموزش دانشکده، " کارگاه مبانی رفتار حرفه‌ای در داروسازی" برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با تدریس دکتر عباس کبریایی زاده، استاد تمام گروه سم‌شناسی و داروشناسی ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در دانشکده داروسازی برگزار شد. 
دکتر کبریایی زاده با بیان این که روندهایی که پس از انقلاب صنعتی منجر به شکل‌گیری جوامع خاص با دانش، نگرش و مهارت‌های خاص هر صنف و در نهایت به‌وجودآمدن مرامنامه‌هایی برای آنان شد، گفت: ایجاد این مرامنامه‌ها سبب تعهدهای خاصی برای صنوف مختلف و به قول بقراط موجب سربلندی آن جوامع شد.
استاد تمام دانشکده داروسازی با اشاره به شعار معنادار ۷۴ سال پیش در پشت کارت دانش‌آموزی دارالفنون گفت: توصیه به راست‌گویی، درستکاری، حفظ سلامت و تندرستی و آموختن در تمامی طول تاریخ کشورمان جز سرآمدترین شعارها بوده است.
ایشان واژه داروساز را که باهمت استاد فقید دکتر حسن فرسام تدوین شده است را چنین تعریف کرد: داروساز عضوی از تیم سلامت است که همراه با دیگر اعضای تیم سلامت ارائه خدمات دارویی را در قالب تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی جامعه می‌بیند و در هر سه سطح پیشگیری و درمان، خدمات دارویی ارائه می‌کند.
استاد تمام دانشکده داروسازی با اشاره به جنبه‌های مختلف اخلاق، مراتب آن را شامل اخلاق فردی، اخلاق شغلی، اخلاق سازمانی و در نهایت اخلاق حرفه‌ای برشمرد و افزود: اخلاق حرفه‌ای دربرگیرنده تمام جنبه‌های اخلاق است و از مسئولیت‌پذیری و ایجاد اعتماد در جامعه نشات می‌گیرد. 
وی از دکتر عبیدی به‌عنوان نمونه‌ بارز اخلاق حرفه‌ای در صنف داروسازی کشور یادکرد و گفت: مرحوم دکتر عبیدی با تلاشی صادقانه و کاری هدفمند توانست بیش از ۷۰ سال مورداعتماد جامعه قرار گیرد و نامی نیک از خود در حرفه داروسازی به یادگار بگذارد. 
دکتر کبریایی زاده، مسئولیت‌پذیری، قانونمندی، پیش‌بینی‌پذیری، اعتماد آفرینی، ایجاد ارتباط سازمان با محیط و جامعه و در نهایت موفقیت فرد یا سازمان را از اصول راهبردی در اخلاق حرفه‌ای خواند و افزود:  حرفه‌ای‌ها باید مرتبه‌ای فراتر از افراد جامعه در تمامی رعایت‌ها باشند.
استاد تمام گروه سم‌شناسی گفت: اخلاق حرفه‌ای داروسازان بر ۸ اصل مهم استوار است که عبارت‌اند از: احترام به کرامت و خودمختاری بیمار، سودرسانی، ﺿﺮﺭ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪن، ﻋﺪﺍﻟﺖ، همدلی، ﺗﻌﺎﻟﻲ شغلی، ﺩﺭﺳﺘﮑﺎﺭی و همکاری. 
توضیح این که دکتر کبریایی زاده درباره موضوعاتی همچون  سند جامع اخلاقی در نظام دارویی ایران، اصول آیین‌نامه اخلاقی داروسازان (تدوین شده  در فدراسیون بین المللی داروسازی 1997)، ویژگی‌های حرفه ای داروسازی، سطوح ارائه خدمات بهداشتی درمانی در جامعه، تبدیل نظام آموزش داروسازی به جامعه‌محوری، وظایف داروسازان در داروخانه‌های شهری، بیمارستان‌ها و صنایع دارویی  نیز گفتگو کرد و با دانشجویان به بحث و تبادل نظر پراخت.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی