دکتر شهاب دست مردی: مدیریت بیماران مالتیپل تروما یکی از چالش‌های مهم در ICU است

در ژورنال کلاب داروسازی بالینی دانشکده داروسازی، مدیریت و درمان هایپوتنشن و برادی‌کاردی ناشی از شوک نوروژنیک، نخاعی و سایر مشکلات مرتبط به آن بحث‌وبررسی شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، جلسات هفتگی معرفی بیمار گروه داروسازی بالینی ۱۱ تیر ۱۴۰۳ به ارائه دکتر شهاب دست مردی دستیار داروسازی بالینی از بخش ICU بیمارستان سینا با موضوع "A 31_year_old man with multiple trauma" و با راهنمایی استاد مجتبی مجتهدزاده فلوشیپ فارماکوتراپی مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا اختصاص یافت. 
چکیده‌ای از جلسه cpc دکتر شهاب دست مردی به شرح زیر است:
 
مدیریت بیماران مالتیپل تروما یکی از چالش‌های اساسی در ICU است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آسیب کانال نخاعی به دنبال شکستگی مهره‌های بدن کرد که می‌تواند باعث شوک نوروژنیک و نخاعی و مختل‌شدن سیستم اتونوم بیمار شود. 
 
در این جلسه به شوک نوروژنیک و نخاعی به دنبال آسیب کانال نخاعی اشاره و مدیریت و درمان این شوک و تفاوت آن با سایر شوک‌ها بررسی شد. دو شاخصه اصلی شوک نوروژنیک برادی‌کاردی و هایپوتنشن است که نیاز به یک دارو باخاصیت وازپرسور و اینوتروپیک دارد؛ مانند اپی‌نفرین و دوپامین و مهم‌ترین چالش ما تیپر کردن بیمار از این وازپرسور ها است که در این بیماران با استفاده از درمان ترکیبی میدودرین به همراه فلودروکورتیزون به‌تدریج بیمار را از وازپرسور  جدا کردیم.
 
همچنین در مورد کانتیوژن ریوی به دنبال تروما به قفسه سینه و درمان‌های حمایتی مرتبط به آن مطالب مهمی بیان شد. 
از دیگر چالش‌ها در این‌ بیماران، سندرم ترک الکل (سایر مواد دیگر) است که درمان‌های لازم به‌منظور کنترل آن توصیه شد. 
در انتهای این جلسه درباره استراتژی‌های جدید درمانی بر پایه بیومتریال در درمان آسیب کانال نخاعی بحث و تبادل نظر انجام شد.

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی