دکتر صدرا ندیمی: تدوین اساسنامه سازمان غذا و دارو از احکام مهم برنامه هفتم توسعه محسوب می شود

ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با ادامه مبحث " نقد و بررسی مواد مرتبط با حوزه سلامت برنامه توسعه هفتم" در دانشکده داروسازی برگزار شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با ادامه مبحث "نقد و بررسی مواد مرتبط با حوزه سلامت برنامه توسعه هفتم" ۱۸ دی ۱۴۰۲ به ارائه دکتر صدرا ندیمی و با راهنمایی استاد عباس کبریایی زاده اختصاص یافت. 
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر صدرا ندیمی به شرح زیر است:
در سومین و آخرین جلسه بررسی مواد مرتبط با حوزه سلامت برنامه هفتم توسعه، ادامه قوانین حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و بیمه سلامت، مورد بررسی قرار گرفت. 
در این زمینه، می‌توان به اساسنامه سازمان غذا و دارو، صادرات، بیمه پایه و پرداخت از جیب اشاره کرد.
الزامی شدن تدوین اساسنامه سازمان غذا و دارو، که از زمان تاسیس این نهاد بر زمین مانده است، از جمله احکام مهم و قابل تقدیر برنامه بوده که بهتر بود مجازات عدم نگارش آن در مدت زمان تعیین شده با منحل شدن این نهاد (دخل و تصرف در اموال) گره نخورد.
در زمینه صادرات، هدفگذاری غیر واقع نگرانه و متعارض با شرایط کنونی کشور، اعم از تحریم و دشواری های نقل و انتقالات بانکی، همچنین نحوه قیمت گذاری کالاهای سلامت محور، عطف به ماده ۷۱ قانون، مشاهده می‌شود.
احکام مرتبط با گسترش پوشش بیمه پایه و کاهش پرداخت از جیب، از جمله احکامی هستند که در برنامه های قبلی نیز بدان اشاره شده و دستیابی به آن ها نیازمند تأمین اعتبار و ایفای نقش فعال سازمان های بیمه‌گر است.
در مجموع، عمده نقد های وارد به مواد مرتبط با حوزه سلامت در برنامه هفتم توسعه عبارتند از:
• عدم توجه به وضع موجود در هدف‌گذاری و تدوین برنامه
• فقدان عنصر شفافیت در قوانین
• عدم مشارکت و یا مشارکت حداقلی ذی‌نفعان در تدوین برنامه
• عدم تعریف شاخص های قابل سنجش در عمده برنامه ها
• فقدان نظام کارآمد مسئله یابی و اولویت بندی
• عدم توجه به روندهای جهانی و عدم استفاده از تجربیات بین‌المللی

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی