• تاریخ انتشار : 1402/11/03 - 13:46
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 238
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

دکتر حسین نادری: تفکر سیستمی ابزاری مهم در تصمیم‌گیری‌های مدیران محسوب می‌شود

در ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو پنج اصل مهم برای یادگیری مهارت تفکر سیستمی همچون ترکیب به‌جای تجزیه، ساخت بهترین‌ها، مشکل نگاه خطی مقاومت سیستم و نگاه چندبعدی ارائه شد.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب گروه اقتصاد و مدیریت دارو با مبحث " نگاه کلی به تفکر سیستمی " ۲ بهمن ۱۴۰۲ به ارائه دکتر حسین نادری و با راهنمایی دکتر عباس کبریایی زاده اختصاص یافت.
 
خلاصه ژورنال کلاب به شرح زیر است:
 
نظر به‌سرعت بالای تغییر در جهان پیرامون ما و الزام همگام‌شدن با این تغییرات برای داشتن آینده‌ای بهتر سازمان بهداشت جهانی فهرستی از ۱۰ مهارت نرم و موردنیاز برای داشتن زندگی بهتر ارائه کرده است که تفکر خلاقانه و نقادانه دو مهارت مهم و ابتدایی از این فهرست هستند. 
برای پرورش این مهارت‌ها نیاز به یادگیری تفکر پایه‌ای بنام تفکر سیستمی است تا در بستر فکری صحیح بتوانیم برای سیستم‌های تحت مدیریتمان تصمیم‌های مناسب‌تری اتخاذ کنیم.
قبل از آشنایی با جزئیات مهارت تفکر سیستمی نیاز است تا با ماهیت و مفهوم سیستم آشنا شویم و بدانیم که منظور از اجزا سیستم و مرز سیستم چیست تا با شناخت صحیح سیستم خود بتوانیم نحوه درست تفکر سیستمی را در آن پیاده‌سازی کنیم.
برای یادگیری مهارت تفکر سیستمی باید پنج اصل مهم شامل ترکیب به‌جای تجزیه، ساخت بهترین‌ها، مشکل نگاه خطی مقاومت سیستم و نگاه چندبعدی را بیاموزیم.
علاوه بر این برای تحلیل سیستم‌ها می‌توانیم از روش‌هایی همچون روش صحیح بازخورد گرفتن، یادگیری نگاه روند محور و یافتن مشکل سیستمی بجای مشکل در سیستم استفاده کنیم.
همچنین در مرحله ارزیابی راهکارها باید افق‌های مکانی و زمانی آن ها را مورد ارزیابی قرار دهیم و به‌عنوان بخش پایانی اگر کماکان مشکلی در سیستم می‌بینیم به نکاتی همچون عاشقان صورت‌مسئله و پارادوکس ایکاروس  نیز دقت کنیم.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,اقتصاد و مدیریت دارو,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 257445
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی