سرخط خبرها

دکتر بهار حیدری: گیاه Sanguisorba officinalis (توت روباهی طبی) نقش مؤثری در درمان انواع سرطان دارد

براساس نتایج به‌دست‌آمده این گیاه دارای ترکیبات مؤثری از جمله تری ترین های گلیکوزیله و تانن‌ها است که نقش مؤثری در درمان سرطان‌های مختلف ایفا می کند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، سمینار کاربردی گروه فارماکوگنوزی با عنوان"مروری بر اثرات ضدسرطان گیاه Sanguisorba officinalis" به ارائه دکتر بهار حیدری دستیار تخصصی گروه فارماکوگنوزی زیر نظر دکتر حمیدرضا ادهمی استاد گروه فارماکوگنوزی، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ در دانشکده داروسازی اختصاص یافت.
چکیده‌ای از سمینار  این گروه به شرح زیر است: 
سرطان یکی از دلایل عمده مرگ‌ومیر در جهان بوده و متأسفانه از هر ۶ مورد مرگ‌ومیر یک مورد در اثر سرطان است. عوامل خطر زیادی باعث ابتلا به سرطان می‌شوند از جمله استعمال دخانیات، چاقی و اضافه‌وزن، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب، انواع آلودگی‌ها 
از شایع‌ترین سرطان‌ها می‌توان به سرطان سینه ریه کولون و سرطان پروستات اشاره کرد. باوجوداینکه معمولاً سرطان‌ها دیر تشخیص داده می‌شوند، خوشبختانه روش‌های تشخیص زیادی وجود دارد که به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند از جمله: ماموگرافی سرطان سینه، کولونوسکوپی سرطان روده، پاپ‌اسمیر سرطان‌های دهانه رحم
تحقیقات بسیار زیادی در خصوص انواع سرطان دلایل و عوارض بیماری و یافتن بهترین و کارآمدترین درمان‌ها انجام شده است.
گیاه Sanguisorba officinalis (توت روباهی طبی) جمله گیاهان خودرو و بومی بسیاری از مناطق دنیا و از جمله ایران بوده که مصرف خوراکی دارد و قابل‌دسترسی است.
باتوجه‌به خوراکی بودن گیاه استفاده از آن به‌عنوان طب مکمل و یا پیشگیری منطقی به نظر می‌آید تاکنون مطالعات زیادی به بررسی اثر ترکیبات مختلف به‌دست‌آمده از گیاه و سرطان‌های مختلف پرداخته است. 
براساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات، مشخص شده این گیاه دارای ترکیبات مؤثری از جمله تری ترین های گلیکوزیله و تانن‌ها است که نقش مؤثری در درمان سرطان‌های مختلف از جمله سرطان رحم، سینه، پروستات، دهان و... دارد.
 جدول زیر مطالعات را به تفکیک بیان می‌کند. 

 

محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی