سرخط خبرها
  • تاریخ انتشار : 1403/05/10 - 09:37
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دکتر عصمت سجادی: باتوجه‌به نقش درمانی فرگمنت منوکلونال آنتی‌بادی، می‌توان با نشان‌دار سازی و پگیلاسیون به‌عنوان سامانه تشخیص و درمان در حیطه بیماری‌های نورودژنراتیو بر پایه تائوپاتی از آن استفاده کرد

در ژورنال کلاب گروه زیست مواد دارویی دانشکده داروسازی، مشخص شد با استفاده از سامانه تشخیص و درمان بیماری‌های نورودژنراتیو و روش تصویربرداری SPECT در آینده‌ای نزدیک می‌توان نیاز فرد آسیب‌دیده مغزی به اعمال جراحی و میزان پیشرفت بیماری‌هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی را معین کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، ژورنال کلاب دکتر عصمت سجادی دستیار تخصصی گروه زیست مواد دارویی با موضوع 99mTc Radiolabeling PEGylated Single- Chain Variable Fragment (scFv) anti-tau as a Theragnostic Agent for Traumatic Brain Injury (TBI) (پگیلاسیون فرگمنت منوکلونال آنتی‌بادی آنتی تائو و نشان‌دار سازی آن توسط تکنسیم 99-m به‌عنوان سامانه تشخیصی و درمان در مدل حیوانی ضربه‌مغزی از طریق تکنیک تصویربرداری SPECT/CT) و با راهنمایی دکتر اسماعیل حریریان ۲ مرداد ۱۴۰۳ در دانشکده داروسازی برگزار شد.
 
چکیده ژورنال کلاب دکتر سجادی به شرح زیر است: 
 
بیماری‌های نورودژنراتیو به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که طی فرایندی پیچیده موجب آسیب و در نهایت مرگ نورون‌های مغزی می‌شوند. 
ضربه‌مغزی به‌عنوان عامل خطری برای بیماری‌های نورودژنراتیو نظیر آنسفالوپاتی مزمن تروماتیک، آلزایمر و پارکینسون شناخته شده است، 
با اینکه این بیماری‌ها ممکن است سال‌ها یا دهه‌ها پس از ضربه‌مغزی ظاهر شوند. پروتئین تائو در سلول‌های عصبی نقش مهمی در پایداری میکروتوبول‌ها دارد که از اهمیت آن برای ترانسپورت نورونی برخوردار است. 
فعالیت بیولوژیکی تائو به میزان فسفریلاسیون آن وابسته است. هایپر فسفریلاسیون تائو منجر به شکل‌گیری تانگل‌ها می‌شود که در بیماری‌های نورودژنراتیو مانند تائو پاتی، موجب نابودی نورون‌ها و آتروفی مغز می‌شود. تائوپاتی از نقاط مختلف مغز شروع می‌شود و به‌صورت گسترده در سراسر مغز پخش می‌شود و در نتیجه منجر به نورودژنراتیو و آتروفی گسترده مغز می‌شود. 
 
امروزه از روش‌های تصویربرداری به طور گسترده‌ای به‌منظور تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که تصویربرداری مولکولی یک روش کلیدی برای تشخیص بیماری‌ها محسوب می‌شود،
آنتی‌بادی‌ها ابزار وسیعی به‌عنوان عامل‌های تصویربرداری مولکولی هستند بدین سبب که به طور ویژه‌ای آنتی‌ژن را هدفمند می‌کنند. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال نشان‌دار با مواد رادیواکتیو، نسل جدیدی از رادیو داروها هستند که برای تشخیص و درمان بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. 
در این تحقیق قطعه scFv انسانی شده از مونوکلونال آنتی‌بادی  cis P-tau که توانایی هدفمندکردن پروتئین تائو فسفریله شده را دارد. برای شناسایی و تعیین گستره تائو پاتی در بیماری TBI با استفاده از رادیو ردیاب، عنصر تکنسیم متا استیبل ۹۹ نشان‌دار شده و به‌منظور افزایش نیمه‌عمر و بهبود خواص فارماکولوژیک این فرگمنت پگیله شده است. نمونه‌های موردنظر برای انجام تست درون - تنی به موش ضربه‌مغزی شده تزریق و با استفاده از دستگاه‌های Micro SPECT تصویربرداری انجام شده است.

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,زیست مواد دارویی,ژورنال کلاب
  • کد خبر : 273044
محبوبه بهلولی
تهیه کننده

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *