متن مورد نظر خود را جستجو کنید
  • تاریخ انتشار : 1403/08/01 - 16:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 88
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

واقعیت مجازی و هوش مصنوعی در آموزش علوم دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

هدف از شبیه‌سازی و هوشمندسازی مفاهیم علوم دارویی، در کمیته شبیه سازی دانشکده داروسازی فراگیری بهتر، تکرارپذیرتر و در نهایت ارزیابی به صورت فرد نگر است.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی، به همت دفتر توسعه آموزش، کمیته شبیه‌سازی دانشکده باهدف ایجاد روش‌های نوین آموزشی با استفاده از واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI)در آموزش علوم دارویی، با نظارت و راهنمایی دکتر مزدا راد ملکشاهی عضو هیئت علمی گروه زیست مواد از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز و در نظر دارد تیم اجرایی خود را کامل کند. بدین منظور جلسه ای با حضور اعضاء کمیته شبیه سازی۳۰ مهر ۱۴۰۳ در ساختمان جدید دانشکده داروسازی برگزار شد.

 

امروزه شبیه‌سازی و هوشمندسازی مفاهیم به‌خصوص در علوم پزشکی در کشورهای پیشرفته چه در سطح آکادمیک و چه در  صنعت توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از شبیه‌سازی و هوشمندسازی مفاهیم علوم دارویی، فراگیری بهتر و تکرارپذیرتر و در نهایت ارزیابی به‌صورت فرد نگر است. به طور مثال می‌توان به شبیه‌سازی شرایط فیزیولوژیک فشارخون و تأثیرات داروهای بلاک‌کننده گیرنده‌های آنژیوتانسین یا ARB وضعیت آندوتلیوم عروق اشاره کرد.

 
در شبیه‌سازی و هوشمندسازی یک سری تعاریف پایه‌ای وجود دارند که می‌توان به VR ، AR و MR اشاره کرد.
مفهوم VR یا Virtual Reality  که واقعیت مجازی است در واقع ایجاد یک محیط کاملاً شبیه‌سازی‌شده به‌صورت سه‌بعدی و جدای از محیط فیزیکی حال حاضر است و باعث ایجاد تعامل به‌صورت بینایی و شنیداری می‌شود.
در مقابل AR یا Augmented reality که واقعیت افزوده است با استفاده از محیط واقعی که در آن قرار داریم یک سری المنت‌های دیجیتالی را به محیط اضافه می‌کند تا بتوان با یک شبیه‌سازی افزوده تعامل پیدا کرد. 
ترکیب این دو تکنولوژی با هم به مفهوم MR یا Mixed Reality می‌رسد و در نهایت هدف کمیته استفاده از تمامی این مفاهیم و تکنولوژی‌ها به معنای extended reality یا XR است و می‌تواند شبیه‌سازی را در بهینه‌ترین حالت ممکن انجام دهد.
شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا در زمینه تولید محتوای شبیه‌سازی‌شده و هوشمند برای آموزش علوم پزشکی فعالیت می‌کنند.
 
از طرف دیگر هوش مصنوعی یکی از اجزای جدانشدنی در زمینه شبیه‌سازی است. در حال حاضر روی این تکنولوژی توسط شرکت‌های بزرگ دارویی نظیر فایزر مرک و بایر سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده است. 
استفاده از هوش مصنوعی در داروسازی مصداق‌های زیادی دارد که می‌توان از مرحله شناسایی تارگت و شناسایی دارو و همچنین مطالعات بالینی و در ساخت دارو و حتی پس از ورود به بازار و مطالعات مارکت به آن اشاره کرد.
کمیته شبیه سازی تمامی زیر گروه‌های علوم دارویی را در بر می‌گیرد و و در نهایت هدف آن ایجاد محتوای شبیه سازی شده هوشمند بر اساس کوریکلوم درسی داروسازی است. 
در آموزش علوم پایه، فارماکولوژی، داروسازی بالینی، فارماکوگنوزی، آنالیز و فارماسیوتیکس مصداق‌های استفاده از شبیه‌سازی مشاهده می‌شود. این شبیه‌سازی غالباً به‌صورت بازی‌سازی یا gamification در آموزش مشاهده می‌شود.
یکی از مثال‌های آن شبیه‌سازی بیماری سپسیس توسط دانشگاه استنفورد در قالب بازی septris است.
امید است که با همکاری دانشجویان و اساتید گروه‌های آموزشی محتوای موردنیاز برای شبیه‌سازی دروس داروسازی تهیه شود و بتوان آنها را به‌صورت شبیه‌سازی هوشمند در اختیار دانشجویان و اساتید قرارداد.
 
لینک کانال: https://t.me/avipetums 

 

  • گروه خبری : ویژه دانشگاه,کارگاه آموزشی
  • کد خبر : 282023
محبوبه بهلولی
تهیه کننده:

محبوبه بهلولی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
تنظیمات پس زمینه
متن مورد نظر خود را جستجو کنید